PEMBARUAN SISTEM PENDIDIKAN DI INDONESIA: PERKEMBANGAN DAN TANTANGAN (EDUCATION SYSTEM REFORM IN INDONESIA: PROGRESS AND CHALLENGES)

Harris Y.P. Sibuea
| Abstract views: 273 | views: 85

Abstract

Education system in Indonesia has been reformed several times. Currently, the Law No. 20 Year 2003 on National Education System is the legal basis of the implementation of education system in Indonesia. There are several improvements of education system in Indonesia that almost reached the goal, but the problems and challenges should get more attention from the Government and the Parliament as policy makers. The present article addresses two main questions: What were the main achievements of education reform in Indonesia? and What are the problems and challenges of education system in Indonesia. This paper is the result of library research. First, it explores the existing laws relating to Indonesia’s education system as a starting point. Second, it uses available quantitative and qualitative secondary data from national and international sources. Third, it draws on consultation meetings with supervisors. The findings obtained from this study are that the government has expected to create the legal basis for running the 12- year compulsory program so it can be implemented nationally. Thus, although the 9-year compulsory program is almost close to the target, the government can give increased attention to access to education in remote areas so that the target can be met 100%. In terms of curriculum change, it needs to consider the formulation of a period of change between 5 or 10 or 15 years. The government needs to give attention to the teacher to create policies that make them be faithful and love their profession.

Abstrak

Sistem pendidikan Indonesia sudah beberapa kali direformasi. Sampai saat ini UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional menjadi dasar pelaksanaan sistem pendidikan di Indonesia. Berbagai perbaikan sistem pendidikan telah terlaksana dan hampir mencapai tujuan, namun permasalahan dan tantangan untuk membuat pendidikan yang mampu bersaing dengan negara lain harus mendapatkan perhatian lebih dari Pemerintah maupun Parlemen sebagai pembuat kebijakan. Tulisan ini akan membahas dua permasalahan pokok yakni pencapaian apa yang didapat dari beberapa kali reformasi sistem pendidikan di Indonesia dan permasalahan dan tantangan apa yang masih terjadi pada sistem pendidikan di Indonesia serta pilihan kebijakan untuk memperbaiki sistem pendidikan. Tulisan ini hasil dari studi pustaka. Pertama, mengkaji peraturan perundang-undangan yang berkaitan dengan sistem pendidikan sebagai dasar analisis. Kedua, menggunakan data sekunder kualitatif dan kuantitatif dari sumber nasional dan internasional. Ketiga, konsultasi dengan supervisor. Temuan yang didapat dari kajian ini bahwa Pemerintah diharapkan dapat membuat dasar hukum untuk menjalankan progam wajib belajar 12 tahun sehingga dapat dilaksanakan secara nasional. Meskipun progam wajib belajar 9 tahun hampir mendekati target, pemerintah dapat memberikan perhatian yang lebih untuk akses pendidikan di daerah terpencil sehingga target dapat dipenuhi 100%. Dalam hal perubahan kurikulum perlu dipikirkan formulasi jangka waktu perubahan antara 5 atau 10 atau 15 tahun. Pemerintah perlu memberikan perhatian kepada guru dengan membuat kebijakan yang membuat guru setia dan fokus akan profesinya.

Keywords

reform of education system; achievement of Indonesia’s education system; education system policy; reformasi sistem pendidikan; pencapaian sistem pendidikan Indonesia; kebijakan sistem pendidikan

Full Text:

PDF

References

Working Paper

Alawiyah, Faridah. (2013). Dampak Implementasi Kurikulum 2013 terhadap Guru. Info Singkat, Vol. V. No. 19. Jakarta: P3DI Setjen DPR RI.

Journals

Berlian, Nur VA. (2011). Faktor-faktor yang Terkait dengan Rendahnya Pencapaian Wajib Belajar Pendidikan Dasar 9 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol. 17. No. 1.

Diptoadi, Veronica L. (1999). Reformasi Pendidikan di Indonesia Menghadapi Tantangan Abad 21. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 6. No. 3.

Perdana, Novrian Satria. (2015). Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Aksesibilitas Memperoleh Pendidikan untuk Anak-Anak di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol. 21. No. 3.

Sutjipto. (2014). Dampak Pengimplementasian Kurikulum 2013 terhadap Performa Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol. 20. No. 2.

Wirianto, Dicky. (2014). Historical Perspective Curriculum Transformation in Indonesia. Islamic Studies Journal. Vol. 2. No. 1.

Books

Direktorat Penyusunan APBN, Direktorat Jenderal Anggaran. (2016). Informasi APBN 2016: Mempercepat Pembangunan Infrastruktur untuk Memperkuat Pondasi Pembangunan yang Berkualitas. Jakarta: Direktorat Jenderal Anggaran Kementerian Keuangan RI,.

Rivani, Edmira. (2012). Investasi Pendidikan dalam Rangka Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi. dalam buku Dinamika Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Pusat Pengkajian, Pengolahan Data dan Informasi (P3DI) Sekretariat Jenderal DPR RI.

Sugiyono, Aman, Kumalasari, D., Sutopo, & Nuryanto,

A. Peta Jalan Pendidikan Indonesia. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta (2013).

OECD/Asian Development Bank. (2015). Education in Indonesia: Rising to the Challenge. Paris: OECD Publishing, http://dx.doi. org/10.1787/9789264230750-en.

Website

United Nations Development Programs. About Indonesia. (online), (http://www.id.undp.org/ content/indonesia/en/home/countryinfo/, accssed January 20, 2017).

National Coordination Forum Education for All. (2003). National Plan of Action: Indonesia’s Education for All 2003-2015, Jakarta: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2003, (online), (http://unesdoc. unesco.org/images/0013/001319/131935eb. pdf, access on December 01, 2016).

Tempo Co. (2016), 17 Million Indonesian Smart Card (KIP) Distributed, (online), (http://en.tempo.co/ read/news/2016/09/30/055808548/17-Million- Indonesian-Smart-Card-KIP-Distributed, access on December 01, 2016).

Copyright (c) 2020 Kajian
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.