MANAJEMEN KOMUNIKASI DALAM PENANGANAN KONFLIK TARAKAN
Abstract
Every conflict resolution needs proper formulation and implementation of management communication policies. This paper aims to discuss the Tarakan conflicts by explaining the stages of commnication management which include knowing stigma and stereotypes, identifying the roles of conflicting parties, making consensus work, controlling teamwork and keeping verbal and non-verbal messages in the conflict resolution by applying the Goffman dramaturgi theory. The conclusion of this paper is the main point of the success management communication policies in coping with the Tarakan conflicts, namely, finding the right mediator and indentification of verbal and non-verbal communication in the negotiation step.
Keywords
Full Text:
UntitledReferences
Buku
A.W., Suranto. (2010). Komunikasi Sosial Budaya. Yogyakarta: Graha llmu.
Bajari, Atwar dan Saragih, Shala Tua. (2011). Komunikasi Kontekstual, Teori dan Praktik Komunikasi Kontemporer. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Barnard, Chester Irving. (1976). The Functions of The Executive, Cambridge: Harvard University Press.
Fisher, Simon et al. (2001). Mengelola Konflik Keterampilan dan Strategi untuk Bertindak. Jakarta: The British Council, Zed Books.
Liliweri, Alo. (2005). Prasangka dan Konflik Komunikasi Lintas Budaya Masyarakat Muitikultur. Yogyakarta: LKIS.
Maholtra, Naresh. (2002). Basic Marketing Research: Applications to Contemporary Issues. 5th Ed. London: Prentice Hall.
Northouse, Peter G. (2012). Introduction to Leadership Concepts and Practice. Second Edition. London: SAGE Publications.
Sendjaja, Sasa Djuarsa. (2005). Pengantar Komunikasi. Jakarta: Universitas Terbuka.
Severin, Werner J. & Tankard, James W. (2005). Teori Komunikasi. Jakarta: Prenada Media.
Susilo, Edi. (2010). Dinamika, Struktur Sosial dalam Ekosistem Pesisir, Malang: Universitas Brawijaya Press.
Jurnal
A. Muchaddam Fahham, "Peran Tokoh Agama dalam Penanganan Konflik Sosial di Kabupaten Sambas Kalimantan Barat'', Jurnal Kajian Vol.15, No.2, Juni 2010, PPPDI Sekretariat Jenderal DPR RI, Jakarta.
Denik lswardhani, dkk, "Kajian Perbandingan Dinamika Konflik Etnis-Politik Non-lnternasional di Asia Tenggara: Studi Kasus Indonesia, Malaysia dan Thailand" dalam Jurnal Ilmu Hubungan lnternasional Transnasional Vol.7 No.1 Juni 2012, Fakultas llmu Sosial dan llmu Politik Universitas Budi Luhur, Jakarta.
Surat Kabar
Mc Rae, Dave, Efektivitas Penanganan Konflik Sosial, Kompas, 16 November 2011.
Internet
Dewi Yanti, Peranan Opinion Leader Dalam Rekonsiliasi Konflik Antaretnik Tidung Dan Letta Di Tarakan, http://repository.unhas.ac.id/handle/123456789/960, diakses 7 September 2012 pukul 16.30 WIB.
Penanganan Konflik Tarakan Menjadi Model Polri, http://nasional.news.viva.co.id/news/read/180801-penanganan-konflik-tarakan-jadi-percontohan, diakses 7 September 2012 pukul 16.30 WIB.
Linda L. Putnam, Communication and Conflict Resolution, http://www.advance.cornell.edu/docume nts/communication and conflict resoluti on.pdf diakses 20 Desember 2013 pukul 11.30 WIB
Peraturan Perundang-Undangan
Undang-Undang Nomor 7 Tahun 2012 tentang Penanganan Konflik Sosial.
Lain-lain
Amirudin. "Riset Kebijakan Manajemen Komunikasi dalam Manajemen Konflik". Bahan FGD Penelitian lndividu "Kebijakan Manajemen Komunikasi dalam Penanganan Konflik, Oktober 2012.
Berita Acara Pernyataan Kesepakatan Damai II antara Suku Tidung dengan Suku Bugis di Tarakan tertanggal 30 September 2010.
Syahra, Rusydi. "Kebijakan Manajemen Komunikasi dalam Manajemen Konflik". Bahan FGD Penelitian lndividu "Kebijakan Manajemen Komunikasi dalam Penanganan Konflik, Oktober 2012
Syahra, Rusydi. "Eksklusi Sosial sebagai Penyebab Terjadinya Konflik Sosial". Bahan Diskusi di Pusat Pengkajian Pengolahan Data dan lnformasi (P3DI) Sekretariat Jenderal DPR RI, Kamis 1 November 2012.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Refbacks
- There are currently no refbacks.